Möt Christoffer, snickare

Christoffer Wihlborg

På Möllan i Malmö, i projekt Bilden, arbetar snickare Christoffer Wihlborg, tillsammans med sina kollegor. Det är ett omfattande renoveringsprojekt, med hållbarhetsfokus, på gamla Trikåfabriken, som görs på uppdrag av Stena Fastigheter.  

Christoffer är en välkommen återvändare till Servicekuben. Han började hos oss första gången 2019. Det som lockade med Servicekuben då, var storleken på företaget och de intressanta projekten. Även möjligheten att arbeta på ackord, och därmed kunna påverka sin lön genom prestation tillsammans med laget, var något som han uppskattade.  

Christoffer gick efter ca 2,5 år till ett annat byggföretag i Skåne. Just då kände han att det var rätt att prova på något nytt. En tidigare platschef hade lockat över honom och det nya företaget låg bättre till geografiskt i förhållande till hans bostad. Christoffer höll kontakt med en del av kollegorna under de nio månaderna han var borta. De hade arbetat många timmar ihop och lärt känna varandra väl.  

Men livet förändrades plötsligt när hans nye platschef blev sjukskriven, vilket ändrade förutsättningarna för Christoffer så pass att det inte längre kändes rätt att stanna kvar.  

Jag visste ända sen jag slutade hos Servicekuben, att dörren skulle vara öppen om jag ville komma tillbaka. Det är därför det är så viktigt att alltid avsluta på ett snyggt och städat sätt och sköta sitt jobb även efter man har sagt upp sig. Man vet aldrig om man vill återvända. När frågan kom om jag ville komma tillbaka så kändes det bara helt rätt. Sex dagar senare skrev jag på anställningspapperna.

En helt vanlig dag för Christoffer börjar med en kopp kaffe med kollegorna i boden. Man har lite småsnack, samlar tankarna och planerar den kommande arbetsdagen. Därefter ger man sig ut och kämpar tillsammans, oavsett väder och motstånd som kan uppstå under arbetsdagen. Dagarna kan vara långa och tuffa. Frukost kl. 09:00 och lunch kl. 12:00. På rasterna försöker man undvika att prata jobb, men ibland kan man inte låta bli. Kommunikationen med mellan kollegorna är god, alla lyssnar på alla och det är högt i tak. Inga frågor är för dumma, och det är ofta nära till skratt. 

Jag trivs väldigt bra på Servicekuben, det är högt i tak och har man problem så går det att vädra med vem som helst. Vem du än vill prata med så är det bara ett samtal bort. De som sitter på kontoret gör ingen skillnad på oss anställda, alla är värda att lyssnas på oavsett vem du är. Servicekuben bryr sig mycket om sina anställda och vill tillgodose så många önskemål som bara är möjligt. Vi har en god gemenskap och bra sammanhållning.

Christoffer berättar att han som snickare hela tiden utvecklas och lär sig nya saker och tillvägagångsätt, både av kollegor och arbetsledning. Christoffer tror att framgångsfaktorerna som snickare är att vara bra på att lyssna och att kunna be om hjälp och bolla idéer med kollegorna. Man måste också ha en stark vilja och tycka om det man gör. Utan det tar det snabbt tvärstopp. 

”Jag klarar mitt jobb, tror jag, tack vare att jag inte är rädd för att kavla upp armarna när det behövs, jag vill även kämpa ihop med laget för att nå våra satta mål. Det är kul att titta bakåt senare och se vad vi lyckades med tillsammans, men även att se vad vi lyckades mindre bra med och dra lärdom av det.