Möt Sebastian, snickare

02 Sebastian_Pålsson_formatted

I Helsingborg, på projekt BUP Region Skåne, träffar vi snickare Sebastian Pålsson. Han är där och hjälper till i projektet, som är en hyresgästanpassning på två plan, för Region Skånes Barn- och ungdomspsykiatrimottagning i Helsingborg.  

Sebastian började läsa Bygg- och anläggningsprogrammet 2015 på Valhall College i Ängelholm. Han fick arbete direkt efter studenten, på det byggföretaget där han gjorde sin praktik. När de hade kristider, och sade upp stora delar av sin personal, hade Servicekuben Väst just startat upp sin verksamhet i Helsingborg. Sebastian blev då tipsad av en kollega att söka sig hit. Sebastian hade träffat Conny sedan innan, men visste inte att han nu var chef på Servicekuben Väst. När de träffades för en anställningsintervju i februari 2020 föll bitarna på plats. Fyra dagar senare var alla papper påskrivna och han kunde börja arbeta igen som snickare.  

”Vi är ett så bra arbetslag på Servicekuben Väst! Vi är inte så många, även om vi nästan fördubblat antalet snickare det senaste halvåret. Stämningen är väldigt familjär och vi skämtar mycket. Har man en dålig dag, får man berätta om det och därför känner man sig både sedd och hörd – både bland kollegorna på bygget och av Conny och Dragan inne på kontoret.” 

Sebastian trivs bäst med små projekt, som kan variera allt ifrån några timmar till ett par veckor. Där känner han att han får stor möjlighet att bygga en relation med kunden. De små projekten varierar mycket och ingen dag blir den andra lik, vilket han trivs med. En dag kan han vara på ett projekt, och nästa dag på tre.  

En bra hantverkare enligt Sebastian, är en person som har bred kompetens och en förmåga att se uppdrag ur flera olika perspektiv. När man bygger en vägg, så bör man kunna ha rörmokarens perspektiv, såväl som elektrikerns och målarens. Då underlättar man för varandra i projektet, vilket är viktigt för det gör att projektet flyter på och arbetet blir roligare för alla.  Som hantverkare behöver man också ha social kompetens och kunna vara trevlig mot både kollegor, andra entreprenörer samt mot kunden.   

Sebastian berättar att han var blyg och hade inget bra självförtroende när han först kom till Servicekuben. Men på de två åren han varit här har han verkligen utvecklats både som hantverkare och person.  

”Det finns tuffa stunder, men du får inte glömma leendet! Jag går till jobbet med ett leende och kommer hem med ett – jag trivs bra!”